Margarine en Halvarine zijn niet zo gezond als de reclame beweert.

Transvet, ook wel bekend als (gedeeltelijk) gehard(e) olie en/of vet is een kunstmatig gefabriceerd vet dat zeer schadelijk is voor uw gezondheid.
Transvet zit verwerkt in duizenden voedingsproducten zoals snacks, fastfood, koekjes, gebak, chips, patat, etc.
De consumptie van transvetten is één van de hoofdoorzaken van de huidige obesitas epidemie.
Transvetten veroorzaken hart en vaatziekten, hoge cholesterol, obesitas, diabetes, kanker, allergieën, geboorteafwijkingen, etc.

Als u natuurlijke vetten consumeert, is de helft verteerd na 18 dagen.
Als u transvet consumeert, duurt het 51 dagen voordat de helft is verteerd!
De geharde oliën “transvetzuren” zijn zo moeilijk te verteren omdat deze niet in de natuur voorkomen.
Geen wonder dat obesitas zo'n groot probleem is.
De voedingsindustrie gebruikt (gedeeltelijk) gehard vet omdat voedingsproducten daardoor veel langer houdbaar blijven.
Minder bederf, minder verlies en dus meer winst!
Daarnaast smaken producten met transvet lekker, het is ook vaak in combinatie met suiker verwerkt en met de smaakversterker E 621 mono natrium glutamaat.
Transvetten worden gemaakt door de hydrogenering (verharding) van vloeibare plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, sojaolie, etc.
Tijdens dit proces worden waterstofmoleculen onder hogedruk aan de olie moleculen 'vastgeplakt'.
Door deze hydrogenering wordt vloeibare olie hard en smeerbaar, vandaar de naam gehard vet.

Op deze wijze wordt ook margarine gemaakt.
Zonder kleurstoffen is margarine niet zachtgeel, maar donkergrijs, en ruikt zeer onaangenaam.
Het is een kunstmatige substantie die bestaat uit additieven en goedkope oliën

Voedingsproducten bevatten transvet als het één van de volgende ingrediënten bevat: gehard vet, gedeeltelijk gehard vet, geharde olie, gedeeltelijk geharde olie, gehydrogeneerd vet, gehydrogeneerde olie, margarine.

In roomboter zit een kleine hoeveelheid natuurlijk transvet.
Dit is echter minder schadelijk dan chemisch geproduceerd transvet, een kunstmatige substantie die bestaat uit additieven en goedkope oliën.
Roomboter bevat van nature vitamines A, D, E en K 1 en K2
De belangrijkste eigenschap van vitamine K2 is dat het een transportmiddel voor calcium is en ervoor zorgt dat dit mineraal in onze botten en tanden terecht komt, en niet in de bloedvaten achterblijft waar het voor aderverkalking kan zorgen.
Vitamine K2 gaat dus niet alleen osteoporose (broze botten) tegen, het verlaagt ook het risico op kalkophopingen op de verkeerde plekken in het lichaam waarmee het risico op aderverkalking, nierstenen hart- en vaatziekten en hartaanvallen hersenziekten en hersenbloedingen en kanker kan worden verlaagd.
Ook het mineraal seleen komt in ruime mate in roomboter voor.
Vitamine D zit maar in weinig plantaardige voeding dus het kan voor vegetariërs geen kwaad om roomboter te eten. Vitamine D bevordert de opname van calcium.
Roomboter bevat veel verzadigde vetten die het cholesterolgehalte iets verhogen.
Maar cholesterol is essentieel voor het brein en de ontwikkeling van het zenuwstelsel.
Er zit laurinezuur in roomboter.
Dat werkt goed tegen allerlei schimmels, virussen en bacteriën.
Laurinezuur is bijvoorbeeld een effectief geneesmiddel tegen candida schimmelinfecties.
Het bevat nog meer verschillende natuurlijke bestanddelen die schimmels doden, kanker bestrijden en een antioxiderende werking hebben.
Dus reden genoeg om roomboter weer op het menu te zetten

Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat margarine schadelijk is voor de gezondheid. Ook blijken verzadigde vetten niet slecht voor ons te zijn.
Deze vetten zijn juist belangrijke onderdelen van celmembranen, essentieel voor de aanmaak van bepaalde hormonen en spelen een belangrijke rol bij het transport en de opname van vitamines en mineralen.

De onderzoekers analyseerden een aantal studies waar in totaal 350.000 deelnemers bij betrokken waren.
Ze concludeerden dat er geen enkel bewijs is voor een verband tussen de consumptie van verzadigde vetten en hart- en vaatziekten.

Consumenten zijn jarenlang gewaarschuwd voor de gevaren van verzadigde vetten, vooral dierlijk verzadigde vetten.
Maar transvetten zijn nog veel slechter voor de gezondheid!

De gezondste olie voor bakken en braden zijn: kokosolie en roomboter omdat het omdat het veel verzadigd vet bevat en daardoor stabiel blijft onder hoge temperaturen en niet afbreekt in allerlei kankerverwekkende stoffen.
Dit gebeurt namelijk wel met onverzadigde oliën zoals olijfolie die zijn dan ook minder geschikt om in te bakken en braden.

Niet alle verzadigde vetten zijn dus ongezond, ook al verkondigen de voedingsindustrie, voedingscentrum, farmaceutische en 'main stream' media dit al jaren.
Vermijdt transvet ontdek hoe uw gezondheid enorm zal verbeteren!

• Tips voor het verminderen van uw transvet consumptie:
• Bak en braad in kokosvet/ olie of roomboter
• Kies vloeibare plantaardige oliën maar deze zijn ook meestal meervoudig onverzadigd en zullen ook van samenstelling veranderen dus beter om niet te verhitten, gebruik oliën altijd koud om een dressings te maken en als mayonaise.
• Vermijd de consumptie van fabrieksproducten zoals:
Koekjes, taarten, donuts, snacks en fastfood.
• Ga er vanuit dat deze transvet bevatten tenzij het voedingslabel anders aangeeft.
• Als u producten met (gedeeltelijk) gehard vet niet kunt vermijden, kies dan een product waarbij op het etiket (gedeeltelijk) gehard vet als één van de laatste ingrediënten wordt vermeld.
• Kies in restaurants geen gefrituurd voedsel omdat veel restaurants nog gedeeltelijk geharde frituurolie gebruiken.
• Desserts kunt u ook beter vermijden en niet alleen om de slechte vetten maar ook hier het weelderige gebruik van smaakmakers E 621 en een overvloed aan suiker.