Overgewicht

 

Eén op de vier mensen heeft overgewicht  en een tailleomtrek groter dan 85 cm voor vrouwen en 95 cm voor mannen. Eén op de zes mensen heeft obesitas en een tailleomtrek groter dan 120cm.

Overgewicht wordt de laatste tijd steeds meer gezien en op een steeds jongere leeftijd.
Overgewicht is erg ongezond.
Het brengt vele risico’s met zich mee, die een bedreiging vormen voor de gezondheid.
Er wordt tegenwoordig steeds ongezonder gegeten, te vet, te zout of te zoet en voedingswaardearm, daarbij wordt er steeds minder bewogen met als gevolg dat steeds meer mensen te kampen hebben met overgewicht.

Wat is de norm voor normaal bewegen?
De NNGB (De Nederlandse Norm Gezond Bewegen) stelt als norm voor bewegen waarbij de kans op welvaartsziekten effectief verminderd op 30 minuten matig actief bewegen per dag en dat minimaal vijf dagen per week.
Matig actief bewegen is bijvoorbeeld: stevig doorwandelen, fietsen en traplopen. Bij deze hoeveelheid en intensiteit beweging handhaaft u uw lichaamsgewicht beter en neemt u niet in vetgehalte toe.
Wilt u echter in gewicht verminderen dan zult u meer en intensiever moeten bewegen en uw voedingspatroon aan moeten passen.

Bewegen verlaagt de bloeddruk! Doordat tijdens bewegen de vaten meer open gaan staan, wordt het bloed over een groter vatenoppervlak verdeeld. Ook worden door regelmatig sporten meer bloedvaten gemaakt, waardoor het bloed zich ook in rust over een grotere oppervlakte kan verdelen. Ook neemt de elasticiteit van de bloedvaten toe, waardoor de druk beter wordt opgevangen van het bloed.  

Bewegen verlaagt het LDL- en verhoogt het HDL-gehalte van het bloed.
Een hoog LDL-gehalte vergroot de kans op hart en vaatziekten.
LDL vervoert vet en cholesterol naar de weefsels en spieren. Als het LDL niet gebruikt wordt kan het de vaatwanden beschadigen en in een later stadium dicht laten slibben. Tijdens en na regelmatig bewegen stijgt het HDL in het bloed.
HDL schraapt als het ware vetplekken van de vaatwand af en breekt de vetplekken af, waardoor het bloedvat niet kan dichtslibben.
Hoe intensiever u beweegt (hardlopen, wielrennen, spinnen, dansen, steps), hoe groter deze effecten zijn.

Bewegen verkleint de kans op ouderdomssuiker ( diabetes type twee)
Mensen die te zwaar zijn  hebben meer kans op het ontwikkelen van ouderdomssuiker.

Bewegen verkleint de kans op de ontwikkeling van osteoporose (botontkalking) Regelmatige schokken op uw botten doet uw botten sterker worden. Sporten waarbij u botten zwaarder worden belast, maken uw botten sterker.
Mensen met ouderdomssuiker ontwikkelen eerder hart- en vaat ziekten. Door te sporten verlaagt u uw lichaamsgewicht en helpt u uw lichaam suiker op te nemen zonder insuline aan te maken. Deze effecten houden uren na bewegen aan.
Hoe intensiever u beweegt, des te groter het effect.
Bewegen verhoogt je longinhoud waardoor je zuurstof capaciteit verhoogt en je uithoudingsvermogen vergroot wordt.

Sporten kent diverse positieve effecten voor uw gezondheid.
Door voldoende te bewegen houdt je je lijf gezond en voel je je fitter. Gezondheid en fitheid kunnen beide behoorlijk bijdragen aan je gevoel van geluk. Daarnaast maakt je lichaam tijdens het bewegen verschillende chemische stoffen aan die ervoor zorgen dat jij je lekkerder gaat voelen; ook na het sporten. Genoeg redenen dus om te gaan fietsen, wandelen, hardlopen of om naar de sportschool te gaan.