De Banaan

 

Zit in de G.I lijst net boven de 50 en in de afval fase moet je de banaan ook zeker niet elke dag eten maar als je er vreselijk zin hebt in iets zoets eet dan alsjeblieft 10 keer liever een banaan dan koek of chips, want bananaen bevatten heel veel voedingsstoffen en koek en chips niet. Bananen bestaan uit drie natuurlijke suikers, sucrose, fructose en glucose gecombineerd met vezels. Een banaan geeft een directe en lang durende boost aan energie. Onderzoek heeft aangetoond dat twee bananen genoeg energie geven voor een stevige 90 minuten durende workout. Geen wonder dat de banaan nummer één keuze is van ’s werelds toonaangevende atleten. Maar energie is niet het enige dat een banaan voor ons kan betekenen. Een banaan kan ons ook helpen een aanzienlijk aantal ziekten en aandoeningen te voorkomen, een must dus in ons dagelijks dieet.

Al de hierna volgende eigenschappen komen het best tot hun recht in een biologisch gekweekte banaan.

Anemie: Een banaan is rijk aan ijzer, bananen kunnen de productie stimuleren van hemoglobine (ijzerhoudend rood eiwit in je bloedcellen waaraan zuurstof zich bindt) in het bloed en helpen in gevallen van anemie (tekort aan zuurstofdragende cellen).

Bloeddruk: Dit unieke fruit is rijk aan Kalium maar arm aan zout. Dit maakt de banaan ideaal om hoge bloeddruk te bestrijden en hartinfarcten te voorkomen. Dit effect is zodanig aangetoond dat de bananenindustrie toestemming heeft gekregen van de Amerikaanse Food en Drug Administration om dit argument te gebruiken in advertenties voor bananen, maar wat is Kalium?? Kalium regelt samen met natrium de vochtbalans in het lichaam. Kalium heeft een functie in de cel en Natrium buiten de cel. Ook helpt het voor een geregeld hartritme. Zenuw en spierfuncties fungeren niet goed wanneer de balans tussen Natrium en Kalium verstoord is. Iemand die lijdt aan Hypoglykemie kan een te kort hebben aan Kalium. Kalium wordt onder andere gevonden in citrus vruchten, cantaloupe, tomaten, waterkers, alle groene bladgroenten, mint, zonnebloemzaad, bananen en aardappels. Koffie, alcohol, suiker en plasmiddelen zijn vijanden van Kalium. Als je bijvoorbeeld veel koffie drinkt kan de vermoeidheid juist komen door een tekort aan Kalium. De koffie geeft je een oppepper, maar de innerlijke vermoeidheid komt zo weer terug.

Hersenfunctie: 200 studenten van een school in Twickenham (Middlesex) nuttigde tijdens hun examen bananen als ontbijt, tussendoor en tijdens de lunch om hersenactiviteit te verbeteren. Onderzoek heeft aangetoond dat het hoge gehalte aan Kalium de studenten alert hield.

Obstipatie: Door het hoge gehalte aan vezels heeft de banaan een uitstekend effect op het functioneren van de darmen.

Depressiviteit: Recent onderzoek uitgevoerd door MIND (stichting in Engeland en Wales die onderzoek doet in het kader van de Geestelijke gezondheidszorg) onder mensen die lijden aan depressies, heeft aangetoond dat mensen zich beduidend beter voelden na het eten van bananen. Dit komt door de aanwezigheid van Tryptofaan, een soort proteïne dat ons lichaam omzet in serotonine. Serotonine staat bekent om zijn ontspannende werking, het verbeteren van de gemoedstoestand en het algemeen gevoel van geluk.

Kater: Een van de snelste manieren om van een kater af te komen is met een bananenmilkshake, gezoet met honing. De banaan kalmeert samen met de honing de maag, hersteld een tekort aan bloedsuiker, terwijl de melk ons lichaam van vocht voorziet.

Brandend gevoel middenrif: Bananen hebben een natuurlijk anti zuureffect op het lichaam, dus heb je last van een brandend gevoel, probeer eens een banaan.

Ochtendziekte: Banaan als tussendoortje helpt je bloedsuiker op peil te houden en voorkomt hiermee ochtendziekte.

Muggenbeten: Probeer eens de binnenkant van een bananenschil op een muggenbeet, veel mensen vinden verlichting en ervaren vermindering van zwelling.

Zenuwen: Bananen zijn rijk aan vitamine B en helpen de zenuwen te kalmeren.

Overgewicht en drukke baan: Studies aan het Psychologie Instituut in Oostenrijk toonden aan dat werkdruk mensen ertoe brengt energie te zoeken in chocolade en chips. Onderzoek onder 5.000 ziekenhuis patiënten onthulde dat de mensen met overgewicht werken onder grote druk. De eindconclusie van dit onderzoek is dat mensen in hun zoektocht naar meer energie het beste ieder 2 uur een banaan kunnen eten.

PMS: Eet een banaan, het gehalte aan vitamine B6 reguleert het suikergehalte (glucose) in het bloed en hiermee uw gemoedstoestand.

Stoppen met roken: Bananen kunnen helpen bij het stoppen met roken. Het gehalte aan vitamine B6, B12, Kalium en Magnesium in een banaan helpt het lichaam te herstellen van de effecten die ontstaan door nicotine gebrek.

Stress: Kalium is een onmisbaar mineraal, het helpt ons hartritme te stabiliseren, stuurt zuurstof naar de hersenen en reguleert onze waterhuishouding. Wanneer we gestresst zijn neemt ons metabolisme toe, hierdoor neemt ons niveau aan potassium af. Dit kan dus verholpen worden met een potassium rijke banaan.

Hartaanval: Volgens een studie gepubliceerd in "The New Engeland Journal of Medicine", reduceert het regelmatige eten van een banaan de kans op dood door een hartaanval met wel 40%.

Maagklachten: Bananen worden gebruikt in diëten voor mensen met darmstoornissen omdat de banaan een zachte structuur heeft. Het is het enige rauwe fruit dat gegeten kan worden door mensen met chronische maag en darmaandoeningen. Het neutraliseert ook het teveel aan zuur en reduceert irritatie van de maag- en darmwand doordat het als een beschermlaag functioneert.

Zoals u ziet is de banaan een geweldig natuurlijke remedie tegen allerlei kwalen. Vergeleken met een appel heeft een banaan vier keer zoveel proteïnen, tweemaal de hoeveel koolhydraten, driemaal de hoeveelheid fosforische waarde, vijfmaal zoveel vitamine B en ijzer en tweemaal zoveel van alle andere vitaminen en mineralen.

Misschien is het nu tijd voor een banaan ;-)

Bron: Dokter P. Bradley Carey.